X
تبلیغات
رایتل

تولد سبز

تقدیم به آنها که در جنبش سبز متولد شدند یا تولدی دوباره داشتند.

فیلم - باد صبا می آید و از هر ظلمی تنها رد پایی می گذارد

Albert Lamorisse (1922-1970)

 Back to Albert Lamorisse in UbuWeb Film

Baadeh Sabah / The Lovers' Wind / Vent Des Amoureux [Farsi language] | [English Version]
Shot 1970, completed posthumously 1978, 35mm

Title Unknown (Postscript to Baadeh Sabah)

"A well- known French filmmaker, Albert Lamorisse, under the aus- pices of Iran's Ministry of Culture and Art, produced the poetic film "Lovers' Wind" (1969). Eighty-five percent of this dramatically visual film is shot from a helicopter, providing a kaleidoscopic view of the vast expanses, natural beauty, historical monuments, cities and villages of Iran. The "narrators" of the film are the various winds (the warm, crimson, evil and lovers' winds), which accord- ing to folklore, inhabit Iran. They sweep the viewers from place to place across the Iranian landscape, introducing the incredible variety of life and scenery in Iran. The camera, defying gravity, with smoothness and agility, provides a bird's eye view, caressing minarets and domes, peek- ing over mountain tops beyond, gliding over remote villages to reveal the life enclosed within the high mud-brick walls, bouncing along with the local wildlife, following the rhyth- mic, sinuous flow of the oil pipelines and train tracks, and hovering over the mirror-like nmosaic of the rice paddies that reflect the clouds and sky. The film is a testimonial to the Iranian landscape and people over which so many dynasties and kings have ruled and have, in turn, passed away. Ironically, on the tenth anniversarv of the completion of the film, yet another seem- ingly powerful dynasty (Pahlavi) has fallen, leaving, as the film points out, the land and the migrating tribal nomads who have survived more or less intact for centuries. Upon completion of the film, the Ministry of Culture and Art decided that Lamorisse had not sufficiently emphasized the industrialization of Iran. So he was called back to film additional sequences documenting that progress. This task was never completed, because the helicopter crashed while filming the Karaj Dam near Tehran, plunging Lamorisse and his crew to their deaths. This film, whose storybrook style of narration is often contrived, does not purport to be a social document on Iran; nevertheless, it has never been shown publicly in theaters in Iran."

-- Hamid Naficy


"فیلمساز معروف فرانسوی ، آلبرت لاموریس ، تحت aus - pices از وزارت فرهنگ و هنر ، تولید فیلم شاعرانه" باد عاشقان "(1969). (هشتاد و پنج درصد از این فیلم به طرز چشمگیری تصویری از گلوله هلی کوپتر ، ارائه دیدگاه رنگارنگ از expanses گسترده ، زیبایی طبیعی ، بناهای تاریخی ، شهرستانها و روستاهای ایران است. راوی مواجه "" از فیلم های مختلف هستند بادها (گرم ، قرمز سیر ، بد و باد عاشقان ') ، که مطابق - نشستند به فرهنگ عامه ، ساکن ایران بودند و از این سو بان سو حرکت دادن تماشاگران از جایی به جای دیگر در سراسر مناظر ایران ، معرفی انواع باور نکردنی از زندگی و مناظر در ایران است. دوربین ، هجوم گرانش ، با سلاست و چابکی ، فراهم می کند مشاهده چشم پرنده ، caressing مناره و گنبد ، زیرچشمی نگاه کردن - نشستند بیش از قله فراتر از خزید بیش از روستاهای دور افتاده به فاش کردن زندگی محصور در داخل گل ، آجر دیوارهای بلند ، قوی همراه با حیات وحش محلی ، پس از rhyth - میکروفون ، جریان غیر مستقیم از خطوط لوله نفت و آهنگ قطار و معلق در هوا در طول nmosaic آینه مانند از شالیزارها که منعکس کننده ابرها و آسمان. فیلم رضایت نامه به مناظر ایران و مردم که تا بیش از بسیاری از پادشاهان و سلسله های حاکم اند و به نوبه خود در گذشت. جالب ، در تاریخ 10 anniversarv از اتمام فیلم ، با این حال به نظر می رسد یکی دیگر از سلسله - ingly قدرتمند (پهلوی) افتاده ، ترک ، به عنوان فیلم اشاره می کند ، زمین و عشایر مهاجر قبیله ای که جان سالم به کم و بیش دست نخورده برای قرن ها. پس از اتمام فیلم ، وزارت فرهنگ و هنر تصمیم گرفت که لاموریس به حال به اندازه کافی تأکید نمی صنعتی ایران است. بنابراین او را به نام فیلم مستند شد توالی اضافی است که پیشرفت در این کار بود به پایان نیست ، چون هلی کوپتر سقوط کرد در حالی که فیلمبرداری سد کرج در نزدیکی تهران ، غوطه وری لاموریس و خدمه اش به مرگ آنها در این فیلم ، که storybrook سبک داستان اغلب contrived ، آیا مفهوم نیست که باید یک سند در تاریخ اجتماعی ایران ؛ با این حال ، شده است هرگز علنا در سینما در ایران نشان داده شده است. "
+ نوشته شده در یکشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1389ساعت 07:40 ب.ظ توسط شبنم زنده زبان نظرات (0)